Maserati historien stammer tilbage fra starten af 1900 tallet, hvor Maserati brødrene involverede sig i den spirende motorsport, og fra 1914 med produktion af biler under Maserati navnet. Trefork logoet er designet af den ene af brødrene med inspiration fra Neptun springvandet i Bologna. I 1926 vandt Maserati sit første racerløb, og siden har bilerne med treforken på køleren vundet adskillige sejre på verdens racerbaner. I 1939 og 1940 vandt Wilbur Shaw det prestigefyldte Indy-500 løb i Indianapolis, med Maserati 8CTF bilen i den let genkendelige burgundy røde lakering med 1 tallet på kølerhjælmen. Mest berømt er dog F250 modellen, i hvilken Juan Manuel Fangio vandt Formel 1 VM i 1957.

Maserati har nærmest defineret begrebet GT (Gran Tursimo) gennem sit mål med at bygge luksuriøse biler i tidløs italiensk stil, med skræddersyede interiører og ubesværet, signaturlydende kraft. Biler der ubekymret krydser kontinenter i den yderste komfort, men med et kraftigt strejf af sportslige præstationer. Maserati er i dag bosiddende i det italienske sportsvogns mekka Modena i det nordlige Italien, og er et søsterselskab i til Ferrari.

 

 

Den tekniske perfektion og opmærksomhed for detaljen, som Maserati dedikerer til hver eneste bil, der fremstilles, kan uden besvær genses i Maserati urene. De mest ikoniske elementer i Maseratis historie og design er fanget i disse originale klassiske kreationer.

I flere af urene indgår treforken i viserne, eller let præget i ur skiven med en 3D effekt. Læder remme med syninger der komplementerer læder indtrækket i bilerne, de specielle Milan-Mesh stållænker, eller skivefarver der bærer direkte hyldest til instrumenterne i datidens Maserati sportsvogne. Alt sammen noget der skaber og underbygger den umiskendelige Maserati stil og ånd.

Urene med automatik værk indeholder SEIKOs automatik urværk med treforken og Maserati logoet tydeligt præget i rotoren.

Ligesom hele Attrazione serien benytter de schweizisk producerede Ronda urværker, som benyttes af en lang række af de ypperste scweiziske urmærker.

Urværket er hjertet i urene, ganske som en højtydende V8 motor er det i bilerne.